tisdag 24 april 2007

Massor av nya vänner....

Ibland undrar jag hur mitt kompisliv hade sett ut om jag hade blivit kvar i Sverige. Visserligen hade jag ju haft kvar lyxen att kunna träffa mina svenska vänner enkelt och lätt (fast när jag tänker tillbaka på mina år där så inser jag ju att vardagen rullade på rätt ordentligt där också och det nog inte alls var så ofta som vi hade tid att ses som jag nu ibland inbillar mig). Men å andra sidan hade jag missat alla dessa nya vänskapsband jag knutit - visserligen med vänner jag sällan (eller aldrig) ser på "riktigt", men varje dag i cybervärlden.

Nu har jag en vardag där det dygnet runt finns det goda väninnor att älta, fnissa och diskutera med. Vi delar alla samma realitet - vi är långt från det som var "hemma", bär med oss flera kulturer och ser våra barn växa upp i en helt annan barndom än den som var vår. Många av mina cyberväninnnor över hela världen vet nu betydligt mer om min vardag än mina svenska vänner (vilka ofta lever kvar i föreställningen att man måste träffas i någons vardagsrum för att vänskapen ska hålla).

Jag är ganska säker på att jag aldrig skulle börjat blogga eller snacka på forum om jag bott kvar i Sverige. Tänk vad jag missat många skratt, tårar och fniss!

1 kommentar:

Myska sa...

Så sant, så sant - så sant att jag inget har att tillägga ! ;-)