söndag 29 april 2007

Att köpa glass

Idag när jag var ute och tog en kaffe föll blicken på Frigos glassaffisch. Frigo är motsvarigheten till GB-glass här i Katalonien (och i resten av Spanien med). Katalanerna äter inte så mycket glass. Och den äts på sommaren, och framförallt av barn. Om man går fram i vanlig svensk stil och studerar affischen med alla olika glassorterna, är chansen stor att den glass man valt inte finns. Och det är ingen big deal.

I Sverige minns jag hur det alltid fanns alla sorter på de ställen som sålde GB-glass, och om det tillfälligtvis blev slut på någon sort skrevs genast en lapp på affischen så man skulle veta. Numera är det ganska likriktat, här är Magnum och alla dess varianter stort, även Calippo, Cornetto, Sandwich och Solero känns igen från det svenska GB-sortimentet.

Här äter vuxna mest glass som efterrätt. På sommaren. Man ser nästan aldrig några katalanska vuxna människor gå omkring på stan ätandes en Frigo-glass. Däremot utmärker sig ofta svenska turister på det sättet. Inte heller är det någon stor affär när "årets nya sorter" presenteras. Inga recensioner i tidningarna om det inte. Men, så säljs ju inte heller varken 88:an eller Daimstrut här...

4 kommentarer:

Myska sa...

Jag hoppas innerligt att du är så svensk att du unnar dig en glass nu och då :-).

Cissi sa...

Har ni fått girlie glassen i Spanien också? Den finns här och i Sverige och i Sverige blev det ett himla liv om den men här har jag inte hört ett ord. Vad betyder det? Att glass inte är lika intressant här eller att de inte bryr sig lika mycket om att en rosa glass just kallas girlie? Här har jag heller aldrig sett en recension av nyheterna ;)

Monica sa...

jag tror inte girlie finns här. men, skulle den komma skulle den nog kunna passera obemärkt förbi just för att glass inte är nån stor grej.(särskilt inte när den dessutom är för barn) KANSKE om nån journalist valde att fokusera på det rosa och "girliga" skulle det kunna bli en grej, men knappast. Det handlar om glass, riktad till barn, som är rosa och sexistisk, nja, än är det nog inte något stort nyhetsvärde i detta här...

malin2 sa...

Glass är gott. Jag saknar pinnglass och typ GB glass. Det är så ovanligt här.
Men å andra sidan äter vuxna kulglass och mjukglass.