onsdag 2 maj 2007

Treåringar i skolan ?

I helgen är presidentvalet i Frankrike avklarat för de närmaste fem åren. Läste igår att en av kandidaterna förordar obligatorisk skola från tre års ålder. Hela mitt svenska jag protesterade ! Sedan tänkte jag till. Skulle gissa att 98% av de franska tre-åringarna går i förskolan i vilket fall som helst, men eftersom den inte är obligatorisk, känns det som om det är lätt för ”dem som sitter på pengarna” att dra in på kvalitén. Exempel :

I lillasysters skola blev läraren för den ”lilla klassen” (3-åringar) sjukskriven under sin tvillinggraviditet. Under fyra veckor sattes ingen vikarie in (av ekonomiska skäl fanns det ingen att tillgå). Det innebar att plötsligt hade de två kvarvarande lärarna drygt 40 barn vardera i sina klasser. Barn i åldrarna 3-5 år ! Lärarna fick noll stöd av sin överordnade, som bara kallt konstaterade ”Ni jobbar på en statlig skola, vi måste ta emot alla barn som vanligt, så le och gör ert jobb !” samt ”Är inte föräldrarna nöjda, får de väl låta bli att skicka barnen till skolan !”. Hur lätt är det om man jobbar ? Har man blivit lovad en plats i skolan, är det väl stor chans att man organiserat livet efter det. Till slut kom det en vikarie. Barnen gillade honom. Tyvärr fick han bara stanna i åtta veckor, innan han skickades ut på andra äventyr och en ny vikarie dök upp. Hur kan man behandla tre-åringar så ?


Min tre-åring hamnade i höstas som yngsta (och minsta) barn i mellanklassen. Det förvånade mig en del, men jag är idag tacksam över det. Hon pratar fortfarande inte med de vuxna i skolan och skulle troligen ha blivit helt omöjlig att lämna i skolan, om hon tvingats byta lärare hela tiden. Nu hade hon alltför många klasskamrater under några veckar, men åtminstone samma lärare och klassrum.


Jag har alltså sett hur fort en bra och barnvänlig skola kan ramla ner i en svacka, utan att just den skolan kan göra särskilt mycket åt det, eftersom ansvaret ligger ”högre upp”. För att förhindra att någon avsäger sig ansvaret, kanske obligatorisk förskola för tre-åringar är bra ? Om man tillåter en viss flexibilitet i systemet. För det betyder väl inte att alla tre-åringar måste gå i skolan kl.9.00 – 16.30 fyra dagar i veckan + somliga lördagsförmiddagar ?...

Inga kommentarer: