fredag 22 juni 2007

Posten!


Något som utlandssvensken i mig reagerat för, när jag är i Sverige på besök, är den moderna (?) avsaknaden av postkontor. I Frankrike finns posten kvar, det känns tryggt och bra! Mitt postkontor är visserligen bara öppet på förmiddagarna, men man kan gå in där och köpa bara ett ynka litet frimärke, om det är ett så'nt man behöver. Och det går utmärkt att därifrån skicka diverse försändelser världen över!

Den franske brevbäraren är trevlig. Han tar sig fram till fots, cykel, moped, bil - några högerstyrda sådana har jag dock inte sett. Strax innan jul kommer han och säljer postens almancka, man betalar det man har lust med, och brevbäraren får på så sätt en extra julpeng. I sitt vanliga arbete knackar han på dörren t.ex. om han har ett rekommenderat brev med sig. Även stora paket körs ut. Paketutkörarna försöker t.o.m. att leverera paketet två gånger innan man själv blir tvungen att gå till posten för att hämta det – eller så får man gå till grannen, som ofta förvandlas till paketförvaltare.

3 kommentarer:

Lugnetetc sa...

Då har du tur att antigen bo på landet eller så har du en trevlig brevbärare. Min familj som bor i stan är inte lika nöjd med posten:brevbäraren lämnar "un avis" i brevlådan även när de är hemma!

Myska sa...

Hej Lugnet, trevligt att möta dig på svenska!

Nej, jag bor inte på landet,bara nästan. Jag bor i utkanten av en 200000-invånares stad (fast går jag till posten för att posta saker är det i lilla grannbyn), på en lugn gata, med trevlig, bilburen brevbärare! Paketen körs dock ut av andra postanställda. Nu och då får jag ta emot åt grannarna, som får en lapp i sin låda, att deras paket ligger hos mig. Jag antar att posten inte vågar göra så överallt i sta'n, men här fungerar det så.

Hanna Glut sa...

Jag säger som lugnetetc vad gäller servicen hos de paketutdelande brevbärarna. När jag var mammaledig hände det flera gånger att brevbäraren "glömde" att ringa på dörren och direkt lämnade en avi i brevlådan.

När jag beställer något från internet ber jag om möjligt att få det levererat till närmsta "point relais" (dvs deras ombud, typ en tabac eller liknande), just för att slippa försöka hinna till posten innan kl 17.