torsdag 17 maj 2007

IKEA - en svensk oas i utlandet

När jag åker förbi det stora blåa huset med stora gula bokstäver kommer en speciell känsla krypande. En slags stolthet och en konstigt känsla av "hemma". Nu är det inte vårt hus som är blått utan det är IKEA jag pratar om. Denna lilla oas för oss i utlandet.

Det är en speciell känsla att gå där och inse att alla namn är svenska. Det finns tom Å Ä och Ö! Man fnissar lite åt dem som försöker uttala alla dessa namn som är så vanliga för oss men helt okända för dem. Vet de att Öland är en ö? Vet de att Vättern är en sjö? Jag hoppas att de vet att Stockholm är Sveriges huvudstad ;)

Men det absolut bästa med IKEA är deras Swedish food market som finns utanför kassorna. Vad som säljs varierar lite från land till land, men här i Holland kan man tex köpa: köttbullar, gräddsås, lingonsylt, dillchips, olika kakor, gravad lax, olika sylter, sill mm Detta finns alltid i butiken och i augusti säljs även kräftor. Till jul får de in tex julskinka, glögg, julknäcke mm. De brukar titta konstigt när jag lassar upp mina varor för att betala för det brukar bli ganska mycket och jag tror nästan att holländarna brukar hålla sig till ett par artiklar.

IKEA är väldigt populärt här, ja över hela världen skulle jag tro. Bara antalet IKEA bevisar detta. I Sverige finns 17 stycken IKEA och här i Holland finns 12. Nu har Holland iofs lite fler invånare än Sverige, men det är ungefär 13 gånger mindre till ytan.

Vi var till IKEA idag och jag berättar för min son att IKEA kommer från Sverige precis som mamma. Han fnissar och säger: Vad konstigt mamma!

2 kommentarer:

Myska sa...

Jag väntar med spänning på att få ett IKEA nära inpå. Tänk att kunna åka och köpa en påse Ahlgrens bilar eller en laddning kexchoklad, när andan faller på !

Dessutom ska det bli nya köksstolar då, när IKEA kommit hit - om kanske ett år...

Anonym sa...

Och jag har förmânen att bo en timma ifrân IKEA's europalager! Mâste ta kort när jag âker förbi nästa gâng.

Dosiss